Wspomnienia z wycieczki na Suwalszczyznę

Dnia 27 maja 2014 r. o godzinie 8:00, pod opieką  wychowawców,
klasy 6b, 6c i 5c wyruszyły na czterodniową wycieczkę na północno – wschodnie krańce Polski.
Autobus zawiózł nas przez Mazowsze na Suwalszczyznę, aż na brzeg jeziora Wigry, do miejscowości Stary Folwark, gdzie zwiedzaliśmy Muzeum Wigier im. Alfreda Lityńskiego.

Poznaliśmy tam krajobraz Wigier za czasów epoki lodowcowej, osady łowców reniferów oraz za pomocą batyskafu zobaczyliśmy dno jeziora. Zapoznaliśmy się również z historią Wigierskiego Parku Narodowego oraz bogactwem przyrodniczym okolic jeziora Wigry. Następnie autobusem udaliśmy się do Pokamedulskiego Klasztoru w Wigrach,
gdzie zgłębiliśmy wiedzę,  dotyczącą życia mnichów oraz poznaliśmy historię powstania klasztoru. Pod koniec dnia udaliśmy się do Pensjonatu „U Marianny” położonego nad jeziorem Necko, gdzie po zakwaterowaniu, zjedliśmy obiadokolację. Po posiłku mieliśmy czas wolny, a część uczniów poszła nad brzeg jeziora, aby podziwiać zachód słońca.

Drugiego dnia, wczesnym rankiem, wyruszyliśmy w stronę granicy z Litwą, gdyż celem naszej podróży było zwiedzanie Wilna i zamku w Trokach. Po kilkugodzinnej podróży dotarliśmy do Wilna i zwiedziliśmy Kościół św. Piotra i Pawła oraz cmentarz na Rossie, na którym oglądaliśmy płytę na grobie matki Józefa Piłsudskiego, gdzie zostało złożone również serce Marszałka obok trumny matki. Następnie poszliśmy pod Ostrą Bramę,  modliliśmy się przed obrazem Matki Miłosierdzia, a także zwiedziliśmy cerkiew Ducha Świętego. Później wspięliśmy się na Górę Trzech Krzyży, skąd podziwialiśmy piękną panoramę Wilna. Odwiedziliśmy także dom Adama Mickiewicza i  katedrę p.w. św. Stanisława Biskupa  i św. Władysława. Ostatnim punktem podróży był zamek w Trokach – średniowieczna stolica państwa litewskiego.

Następnego dnia podziwialiśmy najwyższe w Polsce wiadukty nieczynnej linii kolejowej Gołdap – Żytkiejmy, znajdujące się za wsią Stańczyki. Później pojechaliśmy nad najgłębsze jezioro w Polsce - Hańcza, gdzie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Kolejnym etapem naszej czwartkowej podróży była wspinaczka na Cisową Górę, której wysokość wynosi 256 m. n.p.m. W drodze powrotnej do pensjonatu zatrzymaliśmy się w Smolnikach, gdzie nakręcono sceny do filmu „Pan Tadeusz’’ oraz na granicy trzech państw: Polski, Litwy i Rosji. Wieczorem mieliśmy  dyskotekę, na której można było potańczyć, zagrać w ping-ponga lub bilard.

W piątek w drodze powrotnej do domu zatrzymaliśmy się w Muzeum Kanału Augustowskiego, gdzie poznaliśmy historię kanału  oraz jego projektantów, a w szczególności gen. Prądzyńskiego. Następnie pojechaliśmy do Twierdzy Osowiec, która powstała w drugiej połowie XIX wieku. Jest ona twierdzą porosyjską składającą się czterech fortów, położoną na bagnach w zwężeniu doliny Biebrzy. Twierdza była ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy podczas naszej czterodniowej wycieczki i ostatnią szansą na zakup pamiątek.

Po tak wspaniałych czterech dniach spędzonych w miłej atmosferze, nadszedł jednak czas powrotu do domu. Podróż powrotna minęła szybko w rytmie muzyki, a my z niecierpliwością czekamy na następną wycieczkę. Mamy nadzieję, że będzie ciekawa,  dostarczy nam niezapomnianych wrażeń i pozwoli poznać równie dużo pięknych
oraz ciekawych zakątków Polski.